Ideer til bydelsplan den 23/12-2009

Samlet strukturering:
Demokrati:
Social:
Miljø:
Økonomi:
Kultur:


Demokrati:

Borgerinddragelse:


  • Fokus skal være på hvordan man inddrager borgerne
    og skaber netværk.
  • Det er vigtigt at LU kommer til at nå ud til alle dem,
    som Københavns Kommune ikke når ud til.
  • Forskellige grupper "prikkes" og opfordres til
    at vise deres holdning til temaer eller et konkret fysisk område
    – eksponeret i det offentlige rum. Det kunne være
    fx "de kreative erhverv". Herved sikres at dem, der
    ikke kommer til borgermøder involveres i processen ved
    at forholde sig til den, og ved at processen bliver bragt ud
    i det offentlige rum.
  • Mere indflydelse på hvad der fx sker på Vesterbro
  • Sæt stemmeretten ned
  • Indflydelse på ting der sker i et bedre kulturhus
  • Ungdoms råd, der mødes engang om måneden
  • Ungdoms råd med site/facebook hvor man kan modtage
    ideer og annoncere/links til
  • Et nyt parti (?)
  • Lejerne er interesserede i at befolkningen får en tilknytning
    til Kødbyen, også for at skabe politisk velvilje
  • Kan politikerne i Borgerrepræsentationen ændre
    på planerne for området (Carlsberg bydelen)? Lokalplanen
    er godkendt, så de har kun indflydelse, når der skal
    ske ændringer i planen.

Bæredygtighed:


  • Bæredygtighed betyder: Hvordan vi som borgere bærer
    (fx processen eller det sociale ansvar). Det betyder at fokus
    skal lægges på hvilke rammer der skal til for at
    borgerne kan bære.
  • Afprøv emnerne i et mikrokosmos – fx i Sundevedsgade
    – for her at konkretisere de abstrakte begreber og idéer.
    Der skal fokuseres på det helt lokale for at konkretisere
    sammenhænge mellem de forskellige bæredygtighedsformer


Netværk:


  • Det er vigtigt at der knyttes sammenhænge mellem de
    enkelte emner (dele af bæredygtighedsbegrebet)


Mangfoldighed/omsorg:


  • Enghave Plads sås på den ene side som et område,
    hvor der er plads til alle, men nogle påpegede, at der
    ikke synes at være meget omsorg for de som måske
    have brug for det. Pladsen er meget zoneopdelt, er det en opretholdelse
    af en social udgrænsning?
  • Dugnad fremhævedes som et sted, der viser Vesterbros
    hjerte og giver positiv puls. Det skal der værnes om.
  • Som aktiv borger i lokalsamfundet, medlem af bla Kgs,Enghave
    lokaludvalg, er jeg dybt forarget over at det såkaldte
    "demokratihus" i Valdemarsgade nr. 4 ikke har adgang
    for kørestolsbrugere. Det er i direkte modstrid med kommunes
    pr om en by med plads til alle. Handicappede medborgere er mao
    ikke en del af demokratiet iht kommunens planlægning.

    Bygningsreglementet er overtrådt da der ikke er adgang
    for handicappede medborgere, desuden er det en forargelig diskrimination
    af 12% af borgerne i kommunen, hvilket er ulovligt iht EU's menneskerettigheder
    samt FN's handicapkonvention, som Danmark efter en lang tøven
    endelig har ratificeret.


Har Vesterbro Lokaludvalg tænkt sig at gøre noget
ved de ulovlige, manglende adgangsforhold?


  • Vigtigt at skabe fysiske rum, hvor der er plads til socialt
    svage/udstødte borgere fx grønlændere på
    Vesterbro Torv, hvor både stærke og svage borgere
    kan være. Det sociale rum skal kunne være "talerør"
    for de svage, dvs. vise, at de også eksisterer og at de
    også fylder i byens rum, selvom de ikke deltager i debatter
    i fx aviser, og derved bliver synliggjorte.
  • Pladserne skal kunne rumme både socialt udsatte og
    fx børnefamilier. Hvordan kan man integrere borgerne?
    Det er en stor værdi for Vesterbro, at der både bor
    unge børnefamilier, prostituerede m.v. Enghave plads er
    et eksempel på en plads som fungerer godt. Skateboardbane,
    Café, bænke osv. Den er et forbillede for et rum,
    hvor forskellige socialgrupper kan være side om side. Når
    pladsen graves op, ønskes dens funktioner flyttet til
    Litauens Plads.
  • Forbedring: Maria Kirkeplads fremhævedes som
    et område, der bør tages hånd om på
    konstruktiv måde.

Planlægning

(Initiativtager: Lasse)

KK skal i gang med planlægningsprocessen.

Planlægningen skal tage udgangspunkt i at definere hvad
der ikke skal røres (bevaringsværdigt, fredet).

Planlægningen er også nødt til at fokusere
på de to indgange der er niveaufri – Sydhavns Plads
og

Fisketorvet. Planlægningens primære formål bliver
at skabe adgang til arealet og på tværs af arealet.

Planlægning:


  • Overordnet
  • Indgange, barrierer (niveaufri kæmpebro med aktiviteter:
    Sdr. Boulevard i 20 meters højde)
  • Snit!

Hvorfor:


  • For at undgå at beslutninger låser fremtidigt
    brug
  • Samlende plads ved Sydhavns plads
  • Adgang til Bavnehøj, Teglholm, Sluseholm, Frederiksholm

Social:

Narko:


  • Narkomaner.
  • Fixerum.
  • Mere sikkerhed til børnene ift. Narkomanerne.
  • Fixerum til de stressede narkomaner, så vi undgår
    at træde i brugte, blodige sprøjter og kanyler.
  • Sprøjterne væk fra gaden.
  • Oplysning om narko og druk
  • Jeg kunne godt tænke mig at vi får afskaffet
    sundhedsrummet i den brune Kødby.

    Efter politkerne besluttede sig (i god tro selvfølgelig)
    at etablere fixerummet/sundhedsrummet har det medført
    nogle ubehagelige konsekvenser: Antallet af narkomaner i nærområdet
    er steget kraftigt (de valfarter simpelthen til den brune kødby).
    Antallet af prostituerede på Istedgade og Skelbækgade
    er steget (jeg bor her og "kender" pigerne).

    Antallet af sprøjter smidt på gaden er steget.

    Antallet af uheldige episoder med narkomaner på Rysensten
    Gymnasie er steget. Og jeg kunne blive ved mere flere KONKRETE
    fakta omkring ovennævnte situation.

    Efter min mening er det ikke et spørgsmål om at
    der skal være plads til narkomanerne det samme sted som
    der er børn og unge. Man kan IKKE som "normal"
    borger leve side om side med personer, der er villige til at
    stjæle, udøve vold og hærværk, m.m.


    Og hvad værre er, selv politiet ignorerer problemerne (nok
    mest pga. ressourcer) - det er skruen uden ende.
  • Jeg ved det er ulovligt med fikserrum, men kan vi ikke hjælpe
    børnefamiliener i bunden af istedgade ved at give en eller
    anden smugkrog istedet for opgangene? Det er synd for både
    familier og junkier.
  • Kan vi ikke snart få det fixerum??
  • Taler vi Istedgade mellem Gasværksvej og hovedbanegården
    er mit største ønske for Vesterbro, at få
    en løsning på narkohandlen og alle misbrugere, der
    lever på gaden. Det er ikke et værdigt liv for dem
    eller et "kønt" syn for os og vores børn.
    Det har været et problem og debat i lang tid og nu må
    det være nok. Få dem væk fra gaden og ind i
    behandling. Mændenes hjem er også et problem, da
    de hænger ude ved fortovet. Jeg føler mig absolut
    utryg ved at gå forbi. Jeg mener ikke at det er et forbillede
    for vores fremtidige generation. Nogle vil påstå
    at de skal se realiteten i øjnene, jeg mener ikke at dette
    er realiteten og at børn skal eksponeres så tidligt
    til misbrug, selvdestruktion og kanyler.

    Jeg føler at autoriteterne glemmer at fokuserer på
    vores børn/fremtiden ved at lade dette stå på.

    Ser man det fra et rent turist aspekt, er det nok ikke lige den
    fedeste reklame for vores bydel.
  • Vesterbro er en fantastisk bydel. En af grundene er, at den
    består af en broget samling af mennesker. Der er grønne
    områder, spændende butikker og forskelligartede restauranter.

    Der er dog et problem, som desværre overskygger alt det
    gode, når man bor på det centrale Vesterbro: At politiet
    og politikerne tillader åbenlys narkohandel overalt på
    gaderne mellem Hovedbanegården og Gasværksvej. Hvorfor?
    Dette område kunne være så dejligt et sted,
    hvis politiet og politikerne tog deres ansvar alvorligt og reagerede
    på den åbenlyse kriminalitet i gadebilledet.

    Døgnet rundt handles der med narkotika, som om der ikke
    fandtes politi i byen. Døgnet rundt køber narkomanerne
    deres stoffer og stikker sig umiddelbart efter - bl.a. på
    vores trappesten - hvorefter de smider deres kanyler på
    gaden. Disse kanyler stikker vores børn sig på.
    At politiet og politikerne ser igennem fingrene med dette problem
    er den gift, som forpester Vesterbro.

    Selvfølgelig handler pusherne med stoffer, når ingen
    forhindrer dem i det. Det er et slaraffenland for pushere skabt
    af vores egen ordensmagt, som har vidtrækkende konsekvenser
    for os mange børnefamilier, som bor i dette område.

    Vi elsker kort sagt Vesterbro og alt hvad den indeholder. Men
    det er os ubegribeligt, at politiet og politikerne lader stå
    til over for dette problem og at de vil være det bekendt
    både over for de lokale beboere, de mange tusinde turister,
    som dagligt besøger de mange hoteller i dette område
    og sig selv.

    Dette er vores idé, der som realiseret vil gøre
    tilværelsen nemmere og langt mere tryg for mange beboere
    i denne dejlige del af Vesterbro. Vi håber, at I vil bringe
    denne bøn videre til de rette personer, da vi mener, at
    dette er Vesterbros største problem.

Integration:


  • Mere integration i folkeskolerne.
  • Det går bedre på Vesterbro end på Nørrebro
    på grund af et velfungerende civilsamfund gennem de mange
    foreninger. Det har betydet at der ikke er så mange problemer,
    da der er megen kontakt til borgerne med anden etninsk herkomst
    end dansk, hvorfor der er mindre agression og derfor mindre ballade.
  • Man skal være tæt på de problemramte- og
    skabende grupper for at forebygge problemer.

Integration med CPH X + "Vores by" (Vestre

Fængsel)

(Initiativtager: Joost Haugaard)


  • Der mangler busstation men hvor skal den være?

Gerne tæt på bane og motorvej. Området her
er

måske for attraktivt.


  • Man laver store ændringer i lokale områder uden
    sammentænkning med andre nye anlæg
  • Man laver bydelsplanen er små bidder og måske
    giver det for mange planer af type ... boliger, parker, cafeer
  • Banen skærer området op i små enklaver
  • Husk borgerinddragelse i den større bydelsplan

Prostituerede:


  • Prostituerede.
  • Indsats mod prostituerede (For at få dem væk
    fra gaden? Red.).
  • Færre ludere – i hvert fald færre unge ludere.
  • Færre pornobutikker på Istedgade
  • ville ønske vi kan skabe bedre forhold for handlede
    kvinder og narkomaner på gaden

Mangfoldighed og respekt:


  • Det er vigtigt, at der er plads til mennesker i alle aldre.
    Det er svært, fordi lejlighederne er for små eller
    for dyre for børnefamilier og samtidig for dyre for både
    pensionister og studerende.
  • Det er vigtigt, at Enghave Plads bevares som en plads til
    alle – også efter metro-byggeriet.
  • Man kender hinanden.
  • Godt at man kan være som man er.
  • Godt at folk er venlige.
  • Fremme respekt for hinanden og høflighed – det
    sker ved at man omgås andre gennem høj grad af urbanisering.
  • Vi skal skabe en behagelig by ved at sikre, at der bor forskellige
    socialgrupper side om side: For at folk kan lære at acceptere
    hinanden. Det lærer man ved at bo ved siden af nogen, der
    er anderledes end sig selv.
  • Støt op om mangfoldigheden – den er elsket.
  • Sidegadeprojektet vigtigt projekt med mange sociale funktioner.
    Flere bør kunne lønnes.
  • Færre gamle sure mennesker – i hvert fald ved
    bold-burene.
  • Sundevedsgadekarréen: Jeg foreslår at man laver
    en fælles gård i karreen, således at vi kan
    komme hinanden mere ved samt give de beboere der har meget lille
    gård mere plads til at slippe deres børn fri.
  • Gør noget godt for bumserne nede på pladsen
    om vinteren. Giv dem et halvtag og noget varme af en art.

    (så de ikke er så sure)

Lokale funktioner (institutioner og faciliteter
mv):


  • Daginstitutioner.
  • Pasning skal være i orden. Borger søger pasning
    i Rødovre. Der kan man vælge mellem 5 institutioner
    og hun kan få plads, når hun skal starte på
    arbejde.
  • Flere tilbud til de unge mellem 12-16 år.
  • Væresteder for (især) etniske unge.
  • Flere vuggestuer
  • Flere lejeboliger
  • Bedre børnehaver: De er meget slidte.
  • Sundevedsgadekarréen: Der er dels en byggegrund På
    Sundevedsgade 29 samt en nu forladt tømmerhandel på
    Enghavevej. Begge grunde vil være velegnede til at lægge
    en børnehave eller anden institution. Dette vil være
    livgivende for karreen samt hjælpe til at løse Kbhs
    kommune med at finde egnede steder til dette. Københavns
    kommune har tidligere lagt planer for dette. Der har været
    opbakning til disse, men ikke til de sidste to planer, hvor tømmerhandelen
    og motorcykelhandelen ikke blev bevaret.
  • Børnepasningsinstitutioner i Kødbyen?
  • Hvor skal børnene i området (Carlsberg) gå
    i skole? Det er ikke afklaret endnu, og det er op til kommunen.
    Carlsberg arbejder på at få Skt. Annæ Gymnasium
    -og skole til at rykke til bydelen. I forbindelse med skolen,
    vil der også kunne komme boldbaner og andre idrætsfaciliteter
    til området.

Skoler:


  • Åben lounge til vores frikvarter
  • Mere indflydelse på hvad skolen bruger penge til
  • Forny skolerne
  • Bedre lærer
  • Bedre skolelærere
  • Vi synes klasseværelserne på Vesterbros skoler
    er klamme, for små og gamle. Man sidder ikke godt på
    borde og stole, derfor får man ondt i ryggen.
  • Bedre skolelærer
  • Rengøringsdamerne på Vesterbro Ny skole er alt
    for dårlige: De gør ikke engang rent, og det er
    alt for dårligt.
  • Tove Ditlevsens skoles toiletter er alt for klamme
  • Mindre skole - færre lektier
  • Mere fritid

 

Folkeskole/gymnasieeksperiment evt. teknisk
skole (Initiativtager: Dorte Skovgård)

Indendørs:


  • Vi mangler: folkeskoler, moderne kursusfaciliteter: ungdomskole/aftenskole

Udendørs:


  • Vi mangler: trafiklegeplads, idrætsfaciliteter, naturviden
    –områder, ungdomsaktiviteter, byggelegeplads
  • Andre ideer: Juniorbrandkorps

Begrundelse:


  • Der er ikke født så mange børn som nu
    siden 1946. De børn skal have gode, nytænkte uddannelsesfaciliteter
    de næste 25 år mindst. De gamle skoler skal aflastes
    og gennemrenoveres.

Der vil mangle skolefaciliteter i den tid


  • Et fælles skoleområde for V+ SV + Enghave vil
    samle bydelene
  • Et eksperimenterende gymnasium med alternative fag som film,
    idræt og tekniske fag vil være et løft til
    området

Banderelaterede emner:


  • Ingen rockere i byen
  • Mere politi på gaden
  • Flere fodboldklubber
  • Hjælpe kriminelle unge
  • Mindre politi
  • Sænke den kriminelle lavalder
  • Færre bander
  • Specialfængsler for rockere.
  • Færre kriminelle
  • Mere tjek på unge små kriminelle.

Job


  • Flere muligheder for at unge under 16 kan få fritidsjob
  • Ungdoms job opdateringer
  • Info om jobs – ikke kun brugsen.
  • Info om jobs

Miljø:

Naturressourcer:


  • Mere grønt – flere træer.
  • Flere beboerhaver og mere grønt. Evt. flere små
    oaser på udvidede gadehjørner.
  • Området ved grafittimuren ved havnen. Der kunne være
    lidt vild park, christiania-agtigt kolonihaveområde eller
    lignende.
  • Enghaveparken bør have en mere indbydende indgang,
    for meget grus og for mange duer (fuglefoderautomat til afløsning
    af brød overalt). Græsplænerne fantastiske.
  • Flere grønne områder væk fra trafikken.
  • Otto Krabbes Plads: Det er synd at pladsen ikke blomstrer
  • Det er vigtigt at lave konkrete aktiviteter for at forankre
    bæredygtighed hos borgerne. Fx kunne LU opfordre andelsboliger
    til at diskutere miljø.
  • Spørg fx hotellerne ved Hovedbanegården, hvad
    der er bæredygtighed for dem.
  • Overdækkede gader for cykler, gamle og gående.
    Kunne være et internationalt fyrtårn i forbindelse
    med den internationale konference. Flere cykelparkeringspladser
  • Mere grønt – flere træer
  • Lommeparker med meget grønt og synliggørelse
    af lokal afledning af regnvand
  • At kunne opleve naturen i byen
  • Mere grønt
  • Flere grønne oaser à la Sønder Boulevard
    og Enghaveparken
  • Mere grønt: vinplanter, klatreplanter, egeføj
    og klatreroser
  • Blomsterpotter, blomsterkasser og dyreliv
  • Mere grønt
  • Træer og blomster
  • Jeg har lagt mærke til at der ofte er tændt lys
    i gaderne endnu før det bliver mørkt og jeg synes
    derfor at det kunne være en ide at sætte nogle cencorer
    på så lyset først tænder når det
    er blevet mørkt. På denne måde sparer kommunen
    på eludgiften og vi vil jo gerne en kommune som er med
    på den grønne bølge ikke?
  • klimatilpasse cykeltrafikstrukturen: igang med klimatilpasning
    og udvikling af cykeltrafik-nettet
  • Lave hele området Otto Krabbes Plads, Skydebanens legeplads
    og Skydebanehave om til et demoprojekt for lokal afledning af
    regnvand (LAR). (Der er jo meget andet end CO2-problemer, klimaproblematikken
    handler om!) Første brik, i form af den Vertikale Regnvandshave,
    er på plads, næste brik kan være den offentlige
    legeplads, da den meget snart skal renoveres. En tredie brik
    kan blive den integrerede institution Absalonsgade 10, som også¨står
    til at ændre den bagerste del af deres legeplads ved at
    fjerne belægninger og plante noget mere. Personalet er
    positive overfor synliggørelse af regnvand til leg. På
    længere sigt vil der kunne arbejdes med LAR fra deres hovedbygning,
    idet kommunen er åben for at drøfte at en del af
    Skydebanehaven kan benyttes - uden at det forøvrigt behøver
    at kunne ses i haven. ByhaveNetværket vil kunne indgå
    som tovholder i forhold til alle implicerede. Vi deltager i meget
    aktive LAR-netværk med KU-forskere og Københavns
    Kommune.
  • Forpladsen til Enghave Station foreslås ændret
    til et rekreativt gadeparkområde til leg og bevægelse,
    hvori afledning af regnvand fra de omliggende ejendomme skal
    synliggøres via smukke forsinkelsesbassiner og render
    inden det nedsives. Der udvikles vandlege- hhv. motionsredskaber
    til glæde for alle aldre til formålet. Endu et anderledes
    demo-sted på Vesterbro! ByhaveNetværket vil gerne
    være behjælpelig, da vi har relevante personer og
    kontakter i Netværket, som både kan være tovholdere
    og som har international erfaring med udformning af områder
    til leg og bevægelse.
  • Jeg syntes vi skal være den førende bydel hvad
    angår solceller Og vindmøller I storby. Elsker instalationen
    i Eriksgade Og solcelle væggen I Istedgade ved Det Gule
    Hus.
  • Mer grønt .
  • Lad de gamle træ stå på Enghave Plads og
    flere træ på gaderne.
  • få gjort Kødbyen til en grøn bydel
  • Plant træer/blomster i skelbækgade - der er så
    forfærdelig trist.
  • Gør Enghavevej mellem Istedgade og Vesterbrogade hyggeligere
    med træer, så kan det være at butikkerne kan
    holde længere og man ikke er bange for at dø af
    billister der tror det er en motorvej...
  • Sæt flere træer op...også på vesterbrogade,
    det gør det hele meget hyggeligere og tager støjen
    for beboerne.
  • Baneterrænnet er allerede hyggeligt og spændende
    nu, men på sigt kunne det være rigtig godt, at det
    blev udnyttet til mere rekreative områder for Vesterbroerne;
    Vi mangler fodboldbaner, hvor man bare kan gå hen og spille
    uden at være medlem af en klub, en beachvolleybane og måske
    en løbebane (spændende og ikke bare rundt i en ring),
    og så mangler vi et parkområde, og måske en
    udendørs skatebane a la den i Malmø - det kunne
    være sejt, når nu vi også har Copenhagen skatepark...
  • Jeg kunne også godt tænke mig at for flere grønne
    hyggelige områder med plads til børn. Enghave Park
    har også brug for en opfriskning den er beskidt og kedelig!
  • VEJTRÆER PÅ VESTERBRO:

    Beplantning med forskellige vejtræer i forskellige gader
    i bydelen, ville give det mangfoldige Vesterbro et grønt,
    urbant og levende udtryk.

    Vesterbro må vel være den Københavnske bydel
    der har færrest grønne områder. Vi har ikke
    Fælledparken, Frederiksberg have eller for den sags skyld
    Assistens kirkegården. Dette fravær af store parker
    er på mange måder med til at give karakter til bydelen
    og understrege Vesterbro som hovedstadens mest urbane område.
    På den anden side vil borgerne på Vesterbro gerne
    have bolignære grønne områder. Det kan konstateres
    dagligt i den nærmest overrendte Skydebanehave og i udfoldelserne
    på Sdr. Boulevard. Eller når borgerne ved Enghave
    Plads går i vild protest over at deres store gamle kastanjetræ
    må lade livet for en kommende metrostation.

    VEJTRÆER FORENER DET URBANE MED DET GRØNNE:

    Et initiativ der kunne opfylde Vesterbroborgernes behov for grønne
    oplevelser og samtidigt bibeholde Vesterbros urbane karakter,
    kunne være at beplante gader og vejstrøg med vejtræer.
    Vejtræer er et kendt og elsket urbant træk i mange
    storbyer: Pragh, Berlin, Madrid osv. osv. I byer er vejtræer
    med til at skabe et mod- og medspil til bylivet. Kontrasten mellem
    byen og træerne giver en flot æstetisk oplevelse
    der på sæt og vis fremhæver byens karakter.
    Samtidigt medvirker træerne til at man kan have et aktivt
    byliv hele året. I regn giver de ly, når det stormer
    giver de læ, på varme sommerdage giver de skygge.


    FORSKELLIGE TRÆER I FORSKELLIGE GADER:

    I en plan om vejtræer på Vesterbro, vil man kunne
    variere træsorterne til at passe ind i de enkelte gademiljøer:
    store platantræer i Reventlowsgade ville stå flot
    mod den massive Hovedbanegård og træsorten ville
    understrege forbindelsen til Europa. Rønnebærtræer
    kunne være det kække og frække modspil til
    livet i Istedgade. Lindetræer i Helgolandsgade, ask i Dybbølsgade,
    asp i Skelbæksgade osv. Dette kunne skabe et varieret og
    levende bybillede på Vesterbro som ville understrege og
    forstærke oplevelsen af en sammenhængende bydel med
    plads til forskellighed.
  • Carlsberg blev opfordret til at få inspiration fra
    Christiania til at styrke det selvgroede miljø.
  • Genbrug af spildevand – er det tænkt ind i Carlsberg
    bydelen? Ja, det vil blive brugt til fx springvand. Der vil også
    blive lavet grønne tage på bygningerne, hvor vandet
    også vil blive opfanget. En borger ønsker her et
    udkigspunkt.

Enghave parken


  • Nye bænke
  • Enghave Parken: Mere flot natur, mindre klamt springvand,
    væk med grafiti på bænke, for meget skrald.
  • Rens springvandet på Enghave plads
  • Fisk i springvandet: store flotte fisk som dem i tivoli
  • Springvandet på Enghave skal renses.
  • En pænere Enghave Park
  • Rense springvandet


Bymiljø:

Skrald:


  • Beboere ved Halmtorvet føler, at der er blevet mere
    råt + der er meget skrald og bliver skidt i opgangen. Ellers
    delte meninger om, hvorvidt Halmtorvet er blevet for pænt
    eller godt.
  • Mere rent på biblioteket.
  • Opgangen til sundhedsplejersker bør friskes og der
    bør være elevator.
  • Flere skraldespande og bedre vedligehold
  • Vi skal have en renere bydel: Fjern hundelorte og skrald
    fra gaderne.
  • Vesterbros Torv er beskidt og bør holdes mere rent.
  • Der er for mange hundelorte: Sæt standere op med gratis
    poser og få det lokale erhvervsliv til at finansiere dem
    mod at de får reklametryk på poserne.
  • Enghave plads er ulækker fordi der er for meget skrald.
  • Færre hundelorte
  • Rottefri bydel (Kødbyen)
  • Istedgade trænger flere skraldespander- rengøring.
  • Lav også en kampangne netop på Sønder
    Boulevard om sommeren mod skrald og hundelorte! Boulevarden er
    blevet super fantastisk, men om sommeren når den rigtig
    bliver brugt flyder det med skrald - på trods af de rigtig
    mange skraldespande. vi mangler (endnu) en kampange til at opdrage
    folket.

Legepladser:


  • Udendørs motionscenter sammen med legeplads, f.eks.
    ligesom ved Fredens Bro.
  • Flere legepladser.
  • Godt med masser af legepladser.
  • Flere legearealer og kreative oaser – for at kunne leve
    her med børn.
  • Flere gynger/legemuligheder på centrale plasteder og
    pladser i bydelen.
  • Gode legepladser
  • En forhindringsbane på Vesterbro Torv.
  • Sjovere legepladser.
  • Legepladser

 

Steder, der trænger til et kærligt løft:


  • Ingerslevsgade ml. hovedbanen og Dybbølsbro.
  • Kalvebod Brygge ud til vandet.
  • Enghave Stations Forplads.
  • Tove Ditlevsens Plads.
  • Alsgadekvarteret kedeligt - skal have løft med planter
    og skulpturer.
  • Den forblæste plads ved hjørnet af lyrskovsgade
    og vester fælledvej.
  • Sønder Boulevard fungerer ikke optimalt - lidt uenighed
    om, hvorvidt den bare skal have tid til at etablere sig.
  • Gør noget ved området ved Havnebadet. Det er
    ikke fedt og indbydende.
  • Enghaveparkesn skal forbedres så der kommer mere liv
    der.
  • Otto Krabbes Plads:
  • Boulesbanerne
    er uinspirenrende.
  • Flere bænke på Istedgade og Vesterbrogade, til
    når man skal gå/spadsere.

  • Et udendørs grillsted

  • Forstør Enghave og Vesterbro så der er mere
    plads til aktiviteterne
  • Kødbyens åbning har været en gave til
    området, mange af de rå restområder i København
    er forsvundet, det er vigtigt fortsat af fastholde i Kødbyen.

Steder med potentialer:


  • Byggetomten i Sundevedsgade.
  • Bevar den gamle trælast på Enghavevej til kreative
    formål.
  • Matthæusgades Kirke: ned med gittteret.
  • Enghaveparken er meget flot holdt – bliv ved med det.

Trafik:


  • Istedgade: ned i fart, flere lyssignaler, zig-zag-kørsel,
    ensretning, ingen parkering?
  • Omdirigering af unødvendig trafik, miljøzone/trængselsafgifter.
  • Gennemkørsel for enden af Dybbølsgade og rampe
    til Bryggebroen.
  • Halmtovert-gasværksvejs-drejningen skal gøres
    bedre.
  • Tunnelen fra Enghavevej til otto bussesvej skal gøres
    spændende og måske bredere.
  • Trængselsafgift.
  • Flere cykelstier.
  • Bilerne kører stærkt.
  • Skæve fortove, brosten og dårligt anlagte ramper
    op og –ned af fortove gør det svært for kørestols-
    og rollatorbrugere.
  • Flere gratis lånecykler.
  • Cykelsti på banesiden under Dybbølsbro, så
    cykler, der skal lige ud ikek skal op over bakken(broen). Det
    kan være på samme måde som bilerne på
    motorvejen – den samme strækning.
  • En bus med rute forbi Halmtorvet, da der er langt at gå
    derfra for de gamle.
  • Beskyttelse af cyklister ift. Biltrafik på hjørnet
    ved Bosch.
  • Fri parkering i bydelen.
  • Det er dejligt med cykelstier.
  • Godt at vi får en metro
  • Begrænsning af trafikken på Kingosgade: Der er
    for meget trafik og trafikken er for farlig
  • Færre biler (generelt), for at kunne færdes trygt.
  • For meget trafik
  • Bump eller ensretning på Istedgade, for det er farligt
    at køre der som cyklist.
  • Luk Istedgade af for trafik – det er der for meget af!
  • Mindre trafik, især på Vesterbrogade. Indfør
    elbusser for at mindske forureningen.
  • Færre biler
  • Cykelveje
  • Gågader
  • Der er underligt nok kommet flere P-pladser i Haderslevsgade.
  • Flere og mere effektivt udnyttede cykelparkeringspladser.
    Mere cykeloprydning. Mere cykelparkering langs boldburet på
    Litauens Plads.
  • Istedgade: ned i fart, bump, flere overgange, lyssignaler
    diskuteredes, zig-zag-kørsel.
  • Vester Fælledvej føles ikke tryg – især,
    hvor den drejer.
  • Hævet vejbane på Enghave Plads i forlængelse
    af Istedgade og måske også på Enghavevej mellem
    Park og Plads.
  • Havnetunnel.
  • Flere broer ved Fisketorvet.
  • Gratis busser fra forstæderne og ind til centrum –
    vil fremme miljø og sundhed på mange fronter her
    i bydelen, gennem tiltag der gennemføres i forstæderne,
    men også har virkning her.
  • Billigere offentlig transport – hvert fald for unge
  • Færre kontrollører i togene
  • Et rabatkort til unge (?)
  • Billigere kollektiv transport
  • Mindre CO2
  • Mindre forurenende transport
  • Metro station på Enghave Plads.
  • Metrobyggeriet vil påvirke og besværliggøre
    adgangen til Kødbyen.
  • Lastbilerne der bakker ud fra Kødbyen er farlige og
    hører ikke hjemme på Søndre Boulevard.
  • Udvidelse af museumsgaden ved bymuseet til at gå på
    tværs af Vesterbrogade fra bymuseet til Gasværksvej
    således at der kun er passage for busser sporvogne og cykler

    Der kommer et læserbrev i Vesterbrobladet om sagen på
    torsdag. Derved kunne der etableres et gennemgående

    grønt område fra Enghave Plads over det grønne
    område ved Matthæuskirken Valdemarsgade videre gennem
    tværgaden til skydebanehaven og derfra videre til museumstorv
    Vesterbros Torv med direkte adgang til søerne gennem Bagerstræde
    og Teaterpassagen. Således vil det kunne lade sig gøre
    at passere som fodgænger, cyklist, kondiløber eller
    institution tværs gennem Vesterbro og undgå gadelarm.
    Det er vigtigt at bevare de lave gule bygninger på Enghavevej.
  • Jeg kunne godt tænke mig cykelstier gennem Carlsberg
    til valby og i rundkørslen på halmtorvet, så
    jeg slipper for at køre på brosten. Det ødelægger
    mjine cykelhjul!
  • Udvidelse af museumsgaden ved bymuseet til at gå på
    tværs af Vesterbrogade fra bymuseet til Gasværksvej
    således at der kun er passage for busser sporvogne og cykler

    Der kommer et læserbrev i Vesterbrobladet om sagen på
    torsdag. Derved kunne der etableres et gennemgående

    grønt område fra Enghave Plads over det grønne
    område ved Matthæuskirken Valdemarsgade videre gennem
    tværgaden til skydebanehaven og derfra videre til museumstorv
    Vesterbros Torv med direkte adgang til søerne gennem Bagerstræde
    og Teaterpassagen. Således vil det kunne lade sig gøre
    at passere som fodgænger, cyklist, kondiløber eller
    institution tværs gennem Vesterbro og undgå gadelarm.
    Trafikken ved Værnedamsvej: Det er jo et sandt kaos dér.
    Parkerede biler og gennemkørsel fra både Gl. Kongevej
    og Vesterbrogade/Frederiksberg allé. Det er rigtig ærgeligt,
    at en så flot og hyggelig gade bliver ødelagt af
    det trafikale kaos. Kunne man ikke ensrette gaden, så der
    kun kunne komme trafik fra en af siderne. Den bedste løsning
    ville være, at biltrafikken kom fra Gl. Kongevej og at
    man så lukkede biladgangen fra Frederiksberg allé.
    Skabe en flot entré til Skydebanelegepladsen ved at forlænge
    den smukke indretning, som resten af Skydebanegaden har, synligt
    henover Istedgade, til også at omfatte dette tilsyneladende
    glemte stykke. Det burde friholdes for parkering og blive en
    stillegade, og med hævede befæstelser hen over Istedgade
    for at bremse trafikken, da det er utallige børns vej
    ind til legepladsen.
  • Jeg synes det kunne være rigtig godt, hvis der bliver
    adgang fra Vesterbro til baneterrænnet - fx. fra Ingerslevsgade.
    Man kunne lave en tunnel, men det bedste ville være en
    bro, så man ikke skal ned i en uhyggelig tunnel...
  • cykelsti/ malet cykelsti på alle veje
  • Jeg kunne for en kommende bydelsplan forestille mig at den
    indeholdt en sikring af gode forbindelser på alle veje
    for såvel to- som firehjulede køretøjer
  • Jeg har boet på Vesterbro i mange år og synes
    virkelig at der er ske en del rigtig gode ting, men en ting jeg
    underer mig over og håber kan ændres er trafikken
    i den "blinde" ende af Matthæusgade ned mod Skydebane
    Parken/Otto Krabbes Plads.

    Jeg har på denne del af gaden efterhånden set rigtig
    mange situationer hvor børn har været i fare for
    at blive kørt ned, hvis ikke det havde være for
    meget vågne forældre. Det er kombinationen af institutionen
    Gravergården, Skydebane Parkens legeplads og meget fartglade
    drenge i hurtige biler der gør denne ende af Matthæusgade
    så farlig.

    Jeg tænker at disse farlige situationer kan undgåes
    hvis der - som på resten af Matthæusgade - bliver
    lavet fartregulerende bump. Måske som de "flusvampe"-bump
    der er i Stengade på Nørrebro eller som helt almindelige
    bump. Vigtigt er det dog også at indtænke en ide
    er sikrer at fortorvene ikke bliver brugt til mere race end de
    gør i forvejen i aften-timerne. Da er det ikke længere
    institutionsbørn dere r i fare men derimod beboererne
    fra ejendommen i MAtthæusgade 6 der risikerer at blive
    kørt ned når de går ud af døren, fordi
    der bliver kørt på fortorvene. Og denne form for
    race ser jeg vil blive værre hvis man regulerer trafikken
    på selve kørebanen men ikke sætter bumme eller
    bump op på fortorvet.

    Jeg tror virkelig at en regulering af trafikken i denne ende
    ville gøre flere forældre tryggere når de
    henter deres børn og vil nyde at lede børnene lege
    på Skydebanen og Otto Krabbes Plads mere, og ikke længere
    være bange for at nogen bliver påkørt.
  • Mere lysregulering i Istedgade. Ved Skydebanegade bliver
    det uregulerede fodgængerfelt ikke respekteret. Biler og
    cykler holder ikke tilbage for fodgængere. En mere trafiksikker
    Istedgade for krydsende fodgængere. Til gengæld tror
    jeg, at Istedgade som gågade vil dræbe det naturlige
    liv i gaden. Cikaner kunne evt. være en løsning
    for, at der ikke bliver kørt så hurtigt.
  • Bedre cykelforhold i Istedgade - ved ikke om cykelsti er
    løsningen hele vejen eller om det blot vil udvide 'hænge
    ud'-området ved Mændenes Hjem og omegn og skabe andre
    typer farlige situationer end i dag
  • Fartbump på Istedgade. Eller en anden løsning
    som enten sikrer færre biler eller lavere hastighed. Der
    bliver kørt meget uansvarligt med flere tilskadekomne
    på Istedgade.
  • Vesterbro skal have små kørende el-busser. Nærmest
    små åbne platforme, som man står på og
    går af - ’næsten i farten’. De skal køre
    rundt i hele bydelen, så vi kan undvære den interne
    kørsel og forbinde ’knudepunkterne’ for busser,
    tog og metro på Vesterbro. Prisen skal være symbolsk
    lav – men formentlig ikke helt gratis..! (her tænker
    jeg lige højt..)
  • Jeg har et forslag til hvordan man kan forbedre området
    omkring Otto Busses Vej for cykellister. Mit forslag går
    på at man enten forlænger tunnellen ved Enghavevej,
    så den også gå under Enghavevej. Eller alternativt
    sætter et lyskryds op. Situationen er lige nu at der kommer
    flere og flere cykellister til. Det er stort set umuligt og livsfarligt
    at krydse vejen udfor tunnellen. Det bevirker at der bliver
    cyklet på fortovet på Enghavevej, hvilket kan undgået
    med en tunnel eller lyskryds. Det vil selvfølgelig
    også være en fordel når Baunehøjbadet
    snart åbner igen, hvilket vil give endnu mere cykeltrafik.
  • ISTED MONO ALLE:

    FORESTIL JER ISTEDGADE MED EN RÆKKE AF SLANKE TRÆER
    PLANTET I HØJBEDE I CENTRUM AF GADEN. ALTSÅ EN RÆKKE
    MIDT MELLEM DE FORSKELLIGE KØRERETNINGER. HØJBEDE
    FOR AT UNDGÅ SALT O.LIGN PÅ RØDDER. DER SKAL
    SELVFØGELIG VÆRE "HULLER I HØJBEDENE
    VED KRYDSENDE VEJE. DELS VIL DET GIVE EN TILTRÆNGT GRØNHED
    I KVARTERET, DELS VIL KØRENDE FORNEMME DERES HASTIGHED,
    DET KENDER MAN FRA GAMLE ALLE´ER OG IKKE MINDST VIL DET
    VÆRE EN NY IDE SOM KUNNE EFTERLIGNES LET FLERE STEDER I
    BYEN, IDET VED HØJBEDE KAN MAN UNDGÅ AT SKULLE GRAVE
    ASFALT OP OG ET FORSØG KUNNE GØRES BILLIGT VED
    BRUG AF STORE RETANGULERE CEMENTBEHOLDERE.
  • At fortorvet foran Gasværksvejens Skole bliver udvidet,
    sådan at der er bedre plads til cykelparkering, og til
    at passere hinanden i morgenmylderet.
  • Vi kan fjerne den ene vejbane og den ene side parkering på
    Istedgade. Således vil bilerne stadig have tilgang til
    butikker, men vi vil få mere plads til handelsliv og cyklisme.
    Den tilbageværende vejbane kan fartdæmpes effektivt
    med mariehøns eller andre målrettede foranstaltninger
    mod bilernes fart. Det er ikke mindre sandsynligt at fartdæmpe
    én smal vejbane, end hvis der er to vejbaner. Busserne
    kan stoppe på vejen hvilket også vil fartdæmpe.
    Hvis der kun er én kørselsretning, så er
    det nemmere at krydse gaden for fodgængere. Generelt skal
    alle ensrettede sidegader ikke være ensrettede for cykler,
    men kun for biler.
  • Ved de eksisterende busstoppesteder i Istedgade etableres
    øer. Disse danner derved et "fremskudt stoppested",
    som gør, at bussen anvender selve vejbanen til standsning.
    Bagvedliggende trafikanter må holde tilbage indtil bussen
    kører igen. Bussen skal altså ikke trække
    ind i en "buslomme" for senere at skulle trænge
    sig ud i trafikken igen.
  • I forbindelse med stoppesteder (Istedgade) etableres et fodgængerfelt
    bag bussen (så det undgås at passagerer træder
    ud foran bussen, idet den skal køre videre) og et antal
    siddemøbler i umiddelbar forbindelse med stoppestedets
    venteareal.
  • Alle fodgængerfelter i Istedgade etableres mellem to
    øer, hvorved krydsningsdistancen mindskes og oversigten
    øges - krydsningen påbegyndes ved vejbanen, og ikke
    bag biler i parkeringszonen. Det vurderes, at der i dette forslag,
    hvor krydsning fra ø til ø nedsætter distancen
    med næsten fem meter, ikke er nødvendighed for etablering
    af midterheller. Denne vurdering beror ydermere på det
    argument, at en løsning som inkluderer midterheller, vil
    skabe "svingende" trafik, hvor blød og hård
    trafik har øget risiko for sammenstød.
  • Cyklisters sammenstød med pludseligt åbnende
    bildøre er et sikkerhedmæssigt problem. Istedgade
    er en relativt bred gade med 1,7 meter frirum til cyklister ved
    siden af biler pr. vejbane, og det er derfor en oplagt mulighed
    at udnytte gadens bredde anderledes for at adressere problematikken.Ved
    at udvide parkeringszonen med 10 centimeter mod vejbanen og anlægge
    0,5 meter brede markeringsstriber mellem parkeret bil og vejbane,
    gives der signal om, at biler skal parkeres helt til kantsten
    og at der forefindes en "døråbningszone".
    Denne zone kan desuden benyttes som en form for sikkerhedszone
    for cyklisterne, hvor de midlertidigt kan trække ind, hvis
    der pludseligt opstår problemer i vejbanen.

Andre


  • Kroge til barnevogne skal indtænkes i byrum.
  • Og lav en lille hundeløbegår på Sønder
    Boulevard i enden ned mod Enghave station. Vi er mange der går
    med vores hunde der, men vi kan ikke have dem løs nogle
    steder.
  • Bliver Carlsbergs område knyttet an til Vesterbro eller
    fx Valby? Det er Vesterbro, som området orienterer sig
    mod.

  • Hvad skal de gamle bygninger bruges til (Carlsberg), når
    området udvikles. Vil man kunne bo i dem? De vil mest
    blive brugt til erhverv og lignende.

Godsbaneparken

(Initiativtager: Rolf Andreasen)

Tværgående eller langsgående forbindelse
til centrum – stisystem som referer til jernbaneanlægget
(forbillede: "the highline" i New York).


  • Gerne tydeligt ude af niveau med mulighed for

Overblik.


  • Stien forbinder hovedattraktioner i området.
  • Langsgående Vesterbro, Carlsberg, Kgs.

Enghave forbindes til centrum.


  • Inkorporere museumsideen – måske ved

anvendelse af genbrug af jernbanematriel


  • Oplevelsessti: referencer til lokalområdets natur

– "Rosenåen" – variation


  • Referencer til lokalhistorien: godsbaneanlægget.

Bevaring af den oprindelige "industriarkitektur"

Hvorfor:


  • Højner oplevelseskvaliteten i det grønne område
    som baneanlægget bør bruges til.
  • Gør baneparken attraktiv
  • Erstatningen for den fældede fredskov

Bevar Oasen

(Initiativtager: Tine Willer)


  • København er fuld af larm – hvil ørerne
    og få ro i

sjælen ta’ en tur til godsbanegårdens område


  • Stilleområde – highline park
  • Bevar og fokus på historien – Togmuseum. Veterantoget
    – legepladser og oplevelsessted for børn
  • Kulturcenter
  • Cafeer og restauranter
  • Trafikløst område
  • Byens lunge + Vesterbros og Kgs. Enghaves pusterum
  • Fokus på tryghed i området med en afgrænsning
    så man kan åbne/lukke området

Bevaringsværdige bygninger

(Initiativtager: Poul-Erik Lind)


  • Bevaringsværdige bygninger
  • Bevaringsværdige udearealer
  • Fastholde banepræget (skinner fx i parkarealer, sporskifter,
    kraner, skydebro)
  • Måske en dræsinebane for børn og voksne

Alt dette giver området sjæl, oplevelsen af et
sted med unikke rødder. Alternativet til dette er et nybygget
areal som kunne være når som helst.

Skræmmeeksempel: nedrivningen af Ford og B&W støberihal
i Sydhavnen

Kommentarer fra andre deltagere:


  • se evt. bare i Assens
  • et udkigssted for vuggestuebørn – i dag står
    de og kigger fra broen i Valby.

Økonomi:


  • Skattelettelser.
  • Godt at der er mange små lokale butikker med specialiteter.
  • Godt at forsøge sig med Toves Galleri – håber
    at det bliver en succes.
  • Spørg erhvervslivet, hvad der er bæredygtig
    økonomi for dem.
  • Jo mere virksomheder indtænker bæredygtighed
    mv., jo bedre rustet er de.
  • Vi kan ikke arbejde og tjene penge, hvis ikke børnene
    kan blive passet!!!
  • Nogle ting – fx at boligbestanden ikke ændrer
    sig sådan at der bliver for mange rige borgere i bydelen
    - skal tages op på et højere niveau.
  • Barer
  • Internet cafeer for små (unge)
  • Flere diskoteker
  • Ungecafe: med billig te og kaffe og spil og mulighed for
    at være der hele tiden
  • En billig cafe, speciel til unge, som får støtte
    så vi kan få billigere kaffe med mere
  • Unge cafeer: med billige spil og hvor man skal kunne være
    hele tiden
  • Flere netcaféer
  • 16 + disco
  • Flere penge til væresteder, aktiviteter.
  • Biograf
  • Netcafe
  • Netcafe i Sydhavnen
  • China box
  • Flere pølsemænd
  • Starbucks til Danmark!
  • En Baresso på Enghave plads
  • Flere sunde og billigere spisesteder
  • Flere steder hvor man kan købe china box
  • Flere kaffebarer
  • Billige shawarma
  • Billigere junk (food?)
  • Cafeer, cafeer, cafeer
  • Flere spise steder
  • Flere gågader med cafeer og shoppe-butikker
  • Punk/funk shop på Vesterbro
  • Cd butikker
  • Gadget shop på Vesterbro
  • Center på Enghave Plads
  • Strøg med gode butikker
  • Flere gratis ting
  • Gratis mobiler
  • Flere steder med gratis morgenmad – som til Dit Space.
  • Inco gav udtryk for, at de gerne så Kødbyen
    udbudt til salg i mindre enheder, da de i det tilfælde
    selv ville købe deres ejendom. Fra salen blev der givet
    udtryk for, at det er slut med Kødbyen, hvis området
    bliver solgt til en privat investor, der har helt andre økonomiske
    interesser end Københavns Kommune.
  • Der bør igangsættes en strukturplanlægning
    af Kødbyen gerne varetaget af en fond eller en anden udviklingsorienteret
    aktør.
  • Fiskebaren i Kødbyen planlægger i øjeblikket
    et udendørs kødmarked i december – Kødbyens
    julemarked. Man håber at kunne gøre markedet til
    en fast ugentlig tradition, men det kræver tilladelse fra
    Københavns Kommune. På længere sigt vil en
    del af overskuddet evt. kunne gå til vedligeholdelse af
    bygningerne og forskønnelse af området.
  • Der var et ønske om en billig husleje til udvalgte
    udviklingsvirksomheder, der har en social profil og giver noget
    tilbage til området.
  • Fortsat køderhverv i Kødbyen
  • Kinesisk erhvervspark – food street med kinesisk mad.
    Mange danske kinesere har penge og vil gerne investere i kinesisk
    gourmet.
  • Fiskebaren vil gerne samarbejde med kineserne mht. kødmarkedet
    og drømmer i øvrigt om at kunne flytte markedet
    indendørs på et tidspunkt.
  • Anderledes butikker som motorcykelhandelen (i Sundevedsgadekarréen)
    giver liv til bydelen. Det er ikke interessant med flere tøjforretninger.
  • Færre shawarma steder!!!!!!!
  • Bevar de gamle værtshuse!

    Kan man på en eller anden måde lave en "Vesterbros
    Værtshus dag" Der er så mange fine værtshuse
    og de er ved at forsvinde, det er frygtelig ærgeligt. Hvad
    kan vi gøre som samfund for at beholde disse?
  • plads til etablering af virksomheder inden for kreative brancher.
  • fri adgang til dgi, Skateparken Og Andre fritids tilbud I
    bydelen for kvarterets unge

Kultur:


  • Kreativt Hus: Et sted hvor man kan få adgang til malerværksteder,
    mørkerum til foto, musik mv.
  • Udendørs galleri.


Idræt/aktiviteter:


  • Flere idrætsfaciliteter.
  • Løberuter.
  • Boldbur og højbede i Broagergade.
  • Litauens Plads: Etabler park og skatebaner.
  • Flere idrætsfaciliteter
  • Lav aktiviteter på Vesterbros Torv, fx gymnastikredskaber
    som på Nørrebro.
  • Godt med mange gader man kan stå på rulleskøjter
    i.
  • Ramper ved søerne
  • Sportshaller
  • Dansehaller for modne
  • Biografer
  • Det gode miljø ved skatebanen på Enghave Plads
    skal bevares uder metrobyggeriet.
  • Lokale kunstnere skal udsmykke offentlige arealer.
  • Flere indendørsbaner eller adgang til skolernes baner
    hele tiden /evt. nøgle udlån
  • Flere større svømmehaller
  • Skøjte baner
  • Skatepark
  • Paintball
  • Flere svømmehaller
  • Bavnehøj er alt for småt til alle de børn
  • Skaterbanen er ulækker (råden)
  • Sjælør fodbold bane skal laves om – nye
    mår og ny opstregning
  • Styrketræning
  • Kampsportslokaler
  • Fodboldbaner
  • Adgang til (drikke) vand ved fodbold banen
  • Gratis svømmehal
  • Fodbold
  • Dansesale
  • Skoleskak
  • Street fodbold
  • Badeland som Lalandia
  • Minigolf
  • Kricketbane
  • Skøjtebaner
  • Flere skaterbaner
  • Gratis eller billigere bokseundervisning
  • Billigere fritidsaktiviteter
  • Flere skateparker
  • Flere fodboldbaner
  • Flere offentlige sportssteder
  • Flere svømmehaller
  • Flere gratis sportsaktiviteter
  • Flere af sådan nogle sportsstaviver som står
    bag DGI Byen, som man kan træne på når man
    fx løber en tur.
  • Karate rum
  • Sportsbaner og indendørslegeplads (ligesom remissen
    på Østerbro)
  • Flere sportshaller
  • Flere skateparker
  • Flere idrætsanlæg på Vesterbro
  • Større idrætsanlæg
  • Mere børnevenlig svømmehal
  • Bokse klubber
  • Kunstgræsbaner (fodbold)
  • Bokseklubber
  • Fodboldbaner
  • Flere aktiviteter
  • Kampsport
  • Grats danseundervisning
  • Boksning
  • Fodboldbaner
  • Boldspil baner
  • Nye basket kurve til banerne på Enghave Plads og i
    Enghave Parken
  • Cross bane klub – der tager til amager
  • Mountainbike rute gennem København
  • Vesterbro mangler en skøjtebane som fint kunne være
    i Enghaveparken i vinter perioden. Mange andre bydele har skøjtebaner
    og når man tager antallet af børn på Vesterbro
    i betragtning skulle den nok blive flittigt brugt.

    Enghaveparken har et soppebassin som kunne udvides til en skøjtebane.
    Man kunne gøre plads til skøjteudlejning og cafe/bod
    ved siden af banen
  • "HVAD MED EN INDENDØRS LEGEPLADS?"

    Lige nu skal man tæske til Herlev eller andre forstæder
    / provins-steder for at få et legeland eller aktivitets-sted
    for børn.

    Det gør ikke noget det koster lidt penge at komme ind
    - bare børnefamilierne ikke bliver flået
  • Fodbold/basketburene på Sønder Boulevard fungerer
    jo rigtig fint. Børn i alle aldre uanset etnisk baggrund
    bruger dem sammen. Problemet er bare, at der ikke er påsat
    lys ved banerne. Og nu når vi snart de mørke dage
    og så er det begrænset, hvor meget de kan bruges.
    Det er da rigtig ærgeligt. Kunne man ikke sætte lys
    op i burene. Det er en billig og RIGTIG god lille investering.
  • .....Måske nogle flere gynger rundt omkring... også
    til voksne.
  • Mer leg til alle.
  • Jeg har boet her på Vesterbro i 5 år og nyder
    at have Enghaveparken som min lille have. Jeg har en lillesøster
    på 3 år, og hver gang jeg er på legepladsen
    keder jeg mig efter en halv time, det er nemlig ikke særlig
    sjovt at lege med når man hele tiden bliver begrænset
    af sin kropsstørrelse. Derfor fik jeg lyst til at undersøge
    hvordan man kunne lave en legeplads der er beregnet til både
    børn og voksne. Jeg har besøgt alle legepladser
    på Vesterbro, Frederiksberg og Østerbro. Her har
    jeg observeret børn og voksnes adfærd og fundet
    ud af at børn og voksne gerne vil lege sammen, men at
    de voksne bliver begrænset af legepladsernes størrelse.
    Børn inviterer ofte forældrene til at lege med og
    inkluderer dem i deres leg, fx "I er hajerne i skal fange
    os!" Men forældrene må skuffe deres børn
    da de ikke kan komme op i rutsjebanen og fange dem eller kan
    være i legehuset. Forældrene har ofte ikke så
    meget tålmodighed og keder sig hurtigt. De søger
    efter noget at sidde på, men det er ikke altid muligt at
    finde noget. Så sætter de sig på jorden eller
    på legeredskaberne og sidder i vejen for børnenes
    leg.

    Det vil jeg gerne gøre noget ved! så derfor har
    jeg prøvet at skabe en legeplads der tager hensyn til
    både børns og voksnes størrelse og behov.
    De voksne kan motionere, børnene ka lege eller de kan
    lege sammen. Det skal være en legeplads der inviterer til
    leg og aktivivtet!

    Placering.: Enghaveparken er en dejlig park hvor alle vesterbro
    borgere kan være. Det er et åndehul for byen og et
    dejligt chillout sted. Mange motionerer her, laver picnics, soler
    sig og børnefamilier nyder at komme her. Men der mangler
    noget til børnefamilierne så de kan stimulerer og
    aktiverer deres børn. Enhaveparken har nemlig kun et tilbud
    til de unge i form af en fodboldbane og basketbane. Men for alle
    de små og de voksne der ikke lige kan samle et helt fodboldhold,
    synes jeg at parken kunne tilbyde en børn/voksen legeplads
    lige bag søen, før basket banen. Immellem petangbanerne
    er der er der plads, dog bænke på hver side. (tjek
    evt. google earth her.) Jeg har nemlig altid undret mig over
    hvorfor der ikke befinder sig noget der. Det er selvfølgelig
    et placerings forslag, men legepladsen kan sagtens passe ind
    et andet sted på Vesterbro. Hovedsagen er at Vesterbro
    skal invitere til leg og aktivitet hvor alle kan være med.
  • gymnastik/sport eller andre gratis aktiviteter i parkerne
  • Det ville være fedt med nogle udendørs fitness
    stativer på de grønne områder, ala dem som
    kineserne så flittigt benytter.
  • Kommer der til at være en svømmehal i Carlsberg
    bydelen, som der var vist på et billede, da der var arkitektkonkurrence
    om området? Da der allerede er 2 svømmehaller
    i bydelen, er der nok ikke behov for det.

Events/arrangementer:


  • Flere loppemarkeder i Enghaveparken – det giver liv
    og forener alle kulturer.
  • Bon-bonland eller Bakken på Vesterbro hver sommer.
  • "kombirum" på Otto Krabbes Plads, så
    vi kan være sammen og spille musik på tværs
    af generationer.
  • Mere musik i gaderne for børnefamilier.
  • En åben scene for vækstlaget – primært
    til musik og teater.
  • Skal fremme musik og teater i byens rum.
  • Koncerter med vækstlagsmusik på Vesterbros Torv
    og Enghave Plads. Her skal man kunne gå gratis/billigt
    til koncert og møde sine naboer, og folk i bydelen bliver
    samlet til musik og fællesskab.
  • Færre restriktioner ift. at kunne bruge Vesterbros
    Torv (til arrangementer mv.) Der er mange ting, man pt. ikke
    må (som erhvervsdrivende)
  • Flere aktiviteter på Vesterbros Torv, for at pladsen
    skal blive brugt og udviklet.
  • Flere gangster/hiphop koncerter.
  • Lave en graffiti event.
  • Rap.
  • Flere velgørenheds arrangementer.
  • Flere udendørs biografer
  • En ny scene
  • Koncerter
  • Strøm festival
  • Fantasi festival med bøger som Amime osv.
  • Arrangementer/steder hvor unge kan møde andre unge
    fra hele landet
  • Party – disco-dasko
  • Mulighed for at gå til foto – fotokonkurrence
  • Flere arrangementer i Enghave parken (koncerter)
  • Playstation 3, TV, Sofa, bordtennis, trængningsudstyr
    (man skal minimum være 24 år)
  • Flere udendørs aktiviteter – konkurrencer
  • National kage bagningsdag
  • Basar musik shop
  • Markedsdag på Enghave Plads, eller andet sted mens
    Metro bygges.
  • Mit forslag er at bruge Sønder Boulevard til marked/torvesalg
    af f.eks. grøntsager, frugt, blomster, ost, kød
    og fisk samt kunsthåndværk -som det gøres
    på f.eks. på Ingerslevs Boulevard i Århus.
  • Mere liv på Sønder Boulevard. Der er stille
    i stort set alle gader på nær Istedgade. Sønder
    Boulevard rummer mange muligheder for kulturbegivenheder på
    stykkerne mellem gaderne.
  • Lad der være arrangeret kunst på alle de små
    uudnyttede pladser i et media-samarbejde med Ibyen. Hvert halve
    år inviteres 20 kunstnere fra norden til byen, for at lave
    deres kunstværk på deres forud bestemte plads. Evt.
    kørt af Artrebels.
  • Bevar de gamle værtshuse!

    Kan man på en eller anden måde lave en "Vesterbros
    Værtshus dag" Der er så mange fine værtshuse
    og de er ved at forsvinde, det er frygtelig ærgeligt. Hvad
    kan vi gøre som samfund for at beholde disse?
  • Plads til kunstnerisk udfoldelse på anviste steder
    ( maleri ,plakat kunst,graffiti )det gratis udendørs galleri
  • Hvad er der af ændringer fra den oprindelige plan (Planen
    for Carlsberg bydelen)? – for de midlertidige aktiviteter
    er rigtig gode, og det vil være synd, hvis de skal flytte.
    For at den økonomiske plan for udviklingen af området
    skal holde, bliver de midlertidige aktiviteter nødt til
    at flytte.

Kultur Institutioner:


  • Et koncert sted hvor unge kan spille uden at være professionelle.
  • Øvelokaler
  • Kreativitets-rum med billige materialer til at lave ting
    af
  • Flere shia og suni moskeer
  • Rum til bands
  • Flere moskeer
  • Stille og roligt rum hvor man kan lave lektier
  • En klub for perkere
  • Klub
  • Flere moskeer
  • Flere klubber
  • Et bedre kulturhus på Vesterbro
  • Øvelokaler
  • Musik sal
  • Pige klub – store piger
  • Steder hvor unge kan hænge ud indendørs
  • Øvelokaler
  • Øvelokaler
  • Klubber
  • Klub for os selv – med en voksen
  • Natklub hvor man kan feste uden klager: man skal have lov
    til at holde fest uden at blive smidt ud.
  • Ungdomsmødesteder og huse
  • Flere rum i kulturhuset – spillerum
  • Man kan godt mærke, at der er kommet en ny kultur i
    Kødbyen – der er larm og glade dage.
  • Flere kulturelle steder, som koncerthus til de mindre bands
    og klub aftener der findes.

    Jeg håber at vi kan bevare og udvikle Kødbyen
    som et kultursted fremfor et område til supermarkeder...
    Dem har vi nok af i området :)


  • Vi skal have inddraget de mange gode, store og flotte haller
    på DSB’s rangerarealer (omkring ’den gule by’)
    til diverse projekter – kunstudstillinger – diverse
    indendørs sport. Vi – beboerne i bydelen – har
    ikke (til vort eget brug) fået meget ud af renoveringen
    af Den brune Kødby eller bygningen af DGI-Byen –
    vi savner fortsat udfoldelsesmuligheder for lokale grupper og
    foreninger. Der var engang hvor ’ting’ skete og udviklede
    sig på Vesterbro – lad det ske igen..!
  • Det er godt med tomme bygninger, for det skaber det kreative
    liv, der ønskes (Carlsberg bydelen).

Idræt/fodbold

(Initiativtagere: Thomas/Søren)


  • Udendørs. Bavnehøjanlægget er

Overbelastet.


  • Vesterbro er brokvarteret med færrest m2 anlæg
  • Banearealet er sidste friareal i hele Sydhavn-Vesterbro området
  • Idrætsklubber fungerer som

samlingspunkt for bydelens børn, unge og voksne på
tværs af social/etnisk gruppe


  • Der spilles fodbold på mange størrelse baner
    3-5-7-9-11 mands. Der kan laves

andet end kun traditionelt 11-mandsbaner. Samling af f.eks.
5

mandsbaner ville også aflaste Bavnehøj


  • Hal (evt. multihal) til vintertræning. Pt. trænes
    i områdets små skolesale, og der mangler plads

Non-profit cafe og events

(Initiativtager: Simon Frederiksen)


  • Kultur
  • Oase
  • Værksted(kunst) – udstillinger
  • Cafe
  • Oplysning
  • Musik – lokaler og koncerter

Hvorfor:


  • Fremmer en positiv kultur/integration i bredest mulige forstand
  • Fokus på 3.verdens lande mv.

Et demokratisk kulturprojekt som giver adgang for grupper der
ellers ikke har så nem adgang til kulturudfoldelse.

DIV:


  • Glade for Sdr. Boulevard.
  • Mere plads til Hva’ så butikken.
  • Dejligt på Vesterbro, rart for orlovsfolk, der er noget
    at se på, ammestuer mv.
  • Valby parken er et hyggeligt sted
  • SSB fodbold
  • Håndbold
  • At gå til teater
  • Strøget, tivoli og Fisketorvet.
  • Det er godt der er basket og fodboldbane på sønder
    boulevard
  • Vesterbro ungdomsgård er nice for de unge
  • Rubinen i Sydhavnen er også en god ungdomsklub
  • Idrætsfabrikken er et godt sted at spille
  • Vi kan godt lide Humleby
  • Vi kan godt lide fodboldbanerne på Enghave station
    og sønder boulevard

Kilde: TARGET="_blank">www.vesterbrolokaludvalg.kk.dk/page39.html